søndag 27. april 2014

Virksomheters måling av sosiale medier

Det er ganske avgjørende for en bedrift å drive med måling av sosiale medier, på grunn av at det vil gi dem en fordel på mange måter. De ønsker selvfølgelig at flest mulig skal se siden deres med deres produkter på. For å holde kontroll på antall personer som er inne på siden, er man nødt til å ha måling. Man kan da se om antallet øker fra tid til annen. 

Som Ståle Lindblad sier på sin blogg , bør bedrifter sette seg reelle forretningsmål, ikke «sosiale medier-mål». Bedriften bruker ikke sosiale medier for de sosiale medienes skyld. De bruker sosiale medier for å øke verdiskapingen. Da bør målene være knyttet til det. Før eksempel kan man ha mål å øke antall solgte eksemplarer av en vare, mens man ikke bør ha som mål å få flest likes på Facebook.  Men mål som antall Facebook-likes kan føre til at du oppnår et av dine verdiskapende mål. For å få helt oversikt over om du når dine mål, er det va nødvendig å ha måling av sosiale medier.

På denne bloggen http://www.socialable.co.uk/tools-to-measure-your-social-media-influence/ blir det skrevet at det antall følgere på facebook eller twitter ikke trenger å speile hvor stor innflytelse du har på sosiale medier. Det er mer hvor mange som støtter opp om det du skriver. For eksempel kan du se hvor mange som «retweeter» eller favoriserer det du skriver. For å få bedre oversikt over dette kan du bruke måling.
Ser du på skjermdumpen av tweeten jeg hentet linken fra, ser du at det er viktige personer innen sosiale medier som har "retweetet" tweeten til "Sosialable". Disse personene støtter opp om det brukeren mener, og det vil øke troverdigheten og dermed kanskje antall lesere av bloggen. Noe som vil vise seg i målingen. 


Måling er essensielt for å måle din fremgang og for å se om du lykkes med det du gjør. Starter du med måling før du setter opp strategier for sosiale medier, vil du da kunne se om dine strategier fungerer, om målingene viser at dine mål som du satt deg vil bli oppfylt. Du vil se om dine tiltak på sosiale medier fører til at folk kjøper det du selger, noe som er svært viktig for deg som bedrift å vite og å holde oversikt over. 




Starter du en kampanje og markedsfører denne godt på sosiale medier, vil da din måling vise til om denne kampanjen har ført til økt visninger og interesse på dine blogger, sider, og om salgstallene har økt. Uten målingen ville du kun kunne sett på om salget økte eller ikke, dette vil ikke gi deg det fullstendige inntrykket som du vil ønske deg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar