Forventningsfaktorer
Det forventes litt av bedriftene som skal opptre i de sosiale nettverkene.
De viktigste forventningsfaktorene er:
- Troverdighet
- Gjennomsiktighet
- Åpenhet
- Rask respons
- Langsiktighet
Jeg har sett gjennom en del blogger for å finne noen som demonstrerer noen av disse faktorene. Jeg fant blant annet Kremmerhusbloggen. Kremmerhuset er en gavebutikk som selger interiør og andre huslige ting til en rimelig penge. I tillegg til de over 60 butikkene de har i Norge og Sverige, har de også en netthandel. Bedriften har også opprettet en blogg, hvor en ansatt jevnlig poster blogginnlegg.
Bloggen er troverdig på den måten at det er ei jente som heter Sara som blogger. Vi blir litt kjent med henne ut i fra hva hun liker og hva som passer fint inn i leiligheten hennes. Dette gjør at bloggen blir mer troverdig og vi kan relatere oss med det hun skriver.
Bloggen er troverdig på den måten at det er ei jente som heter Sara som blogger. Vi blir litt kjent med henne ut i fra hva hun liker og hva som passer fint inn i leiligheten hennes. Dette gjør at bloggen blir mer troverdig og vi kan relatere oss med det hun skriver.
Bloggen viser at den er "gjennomsiktig" med at de for eksempel ikke sensurer kommentarer som bringer til lys at de har "tabbet" seg litt ut med tanke på at de hadde avbildet et produkt de ikke hadde fått inn i butikken. De svarer personen som kommenterer raskt, og beklager. Dette viser at bloggen ikke skjuler ting om det skulle være noe som ikke stemmer helt, de beklager og fikser opp.
Ut i fra de kommentarene og svar på kommentarene jeg har sett på bloggen Kremmerhusbloggen har de åpenhet(medvirkning) på den måten at de hører på kundene sine, de svarer på kommentarer uansett om det er negative eller positive kommentarer. De lar også leserne komme med forslag til hvilke innlegg de skal skrive.
Administratorene av bloggen responderer høvelig raskt. Mange av kommentarene er blitt svarte på innen 30 min, mens andre har det tatt litt lengre tid før de er blitt svart på. Med tanke på hvor viktig det er å gi raskt svar, kunne Kremmerhusbloggen forbedret seg på dette området.
Kremmerhusbloggen har vært aktiv siden mai 2011, dette har skapt langsiktige relasjoner hvor flere har fulgt bloggen i lang tid. De har fått sett at de kommer ofte med oppdateringer. Dette skaper troverdighet og tillit til bedriften, noe som fører til at enda flere har lyst til å følge bloggen, noe som igjen fører til at flere handler på Kremmerhuset.
Ut i fra de kommentarene og svar på kommentarene jeg har sett på bloggen Kremmerhusbloggen har de åpenhet(medvirkning) på den måten at de hører på kundene sine, de svarer på kommentarer uansett om det er negative eller positive kommentarer. De lar også leserne komme med forslag til hvilke innlegg de skal skrive.
Administratorene av bloggen responderer høvelig raskt. Mange av kommentarene er blitt svarte på innen 30 min, mens andre har det tatt litt lengre tid før de er blitt svart på. Med tanke på hvor viktig det er å gi raskt svar, kunne Kremmerhusbloggen forbedret seg på dette området.
Kremmerhusbloggen har vært aktiv siden mai 2011, dette har skapt langsiktige relasjoner hvor flere har fulgt bloggen i lang tid. De har fått sett at de kommer ofte med oppdateringer. Dette skaper troverdighet og tillit til bedriften, noe som fører til at enda flere har lyst til å følge bloggen, noe som igjen fører til at flere handler på Kremmerhuset.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar