Så mye har forandret seg på så få år. Skal du ha kontakt med
naboen som bor 3 km unna går du ikke bort til han og ringer på døren som før,
men du kontakter han enten via å ringe, sende sms, sende melding på facebook
eller WhatsApp, Viber, Skype … ja listen er lang. Måten vi kommuniserer på har
forandret seg, og man kan enten stritte i mot eller akseptere det og omfavne
det.
Som bedrift i dag er det nesten en selvfølge at du er tilgjengelig på nett.
Kunden vil ha muligheten til å kunne nå deg med noen få tastetrykk, ikke måtte
gå eller kjøre hele veien til hvor dere holder til for å få svar på noen
spørsmål. I tråd med denne utvikling har bedriftene vært nødt til å sette opp
strategier og retningslinjer for hvordan håndtere denne utviklingen på best
mulig måte. For å holde kunden fornøyd er det ting man må forholde seg til. Det
er svært viktig at bedriften har en gitt strategi for hvordan de skal opptre på
sosiale medier og denne strategien bør grundig utarbeides av noen som har greie
på sosiale medier. Uten denne strategien vil bedriften miste kontrollen og sosiale medier kan skape flere vansker for bedriften enn goder. Liten kontroll kan føre
til at kundene kan bli sittende igjen med manglende svar på spørsmål, og med
noen få tastetrykk kan en person få mange hundre eller mange tusener av
personer til å lese sin kritikk om bedriften. Er ikke bedriften der for å ordne
opp i dette med en gang og beklage, kan bedriften få svært dårlig rykte og de sosiale
mediene vil heller ødelegge mer enn de hjelper bedriften. De ansatte i bedriften må være fullstendig
klar over hva de kan og ikke kan publisere. De må også vite hvordan de skal
snakke til sine kunder eller andre som henvender seg til dem. Dette er svært
viktig for at ikke bedriften ødelegger sine sjanger for et fint og sunt opphold
på nettet.
Bruker man de sosiale mediene på riktig måte derimot, er dette en veldig bra
måte å markedsføre bedriften på. Du vil nå fram til mange flere personer enn
det du ville gjort med en plakat ute i gaten eller lignende, du får kommunisert
direkte med markedet, kundene finner deg mer troverdig og stoler lettere på
bedriften, du vil nå ut til flere forskjellige grupper med mennesker og det er
enklere å holde kundene informert om for eksempel tilbud. Og best av alt er at
det ikke trenger å koste ei krone.
Slik som denne tweeten sier. Det er kun ved
markedsføring på sosiale media at du kan få mange tusen globale kunder med null markedsføringskostnader.
Som denne tweeten sier er det ikke lengre et spørsmålet om man skal drive med markedsføring på sosiale
medier eller ikke, men hvor godt man markedsfører seg på sosiale medier. Det er
en selvfølge at man holder seg oppdatert og oppdaterer kundene via nettsamfunn
og blogger.
De aller fleste store og små bedrifter har laget seg en strategi for sosiale
medier. Om du skal starte en bedrift og ønsker hjelp med å lage en slik
strategi, er det mange plasser på nettet du finner tips og triks for hvordan
komme i gang med dette.
Det en god strategi for sosiale medier bør inneholde er
hvilke målsettinger bedriften har for bruken av sosiale medier. Hva ønsker de å
oppnå? Det burde være gjennomgang av hvem som er deres publikum, hvem ønsker de
spesielt å tiltrekke oppmerksomheten til? Sammenhengen mellom de forskjellige
plattformene bør også være der. Vis hvordan de ønsker å benytte seg av de
forskjellige nettsamfunnene og bloggen. Hva skal det de publiserer inneholde? Måling
av hvor godt man har gjort det på sosiale medier er også viktig. Det er viktig
å vite at det man gjør er riktig. Denne målingen kan utføres ved for eksempel å
se hvor mange klikk man har på forskjellige ting som er publisert. Det er også
viktig å vite hvem som har ansvar for å svare på hva av henvendelser fra kunder
og andre personer. En annen ting som også er viktig å ha med i strategien er hvordan
bedriften skal håndtere krisesituasjoner. Krisesituasjoner vil kunne oppstå om
man har skrevet feil i innlegg, eller man får mange negative kommentarer som
bare fortsetter og komme.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar