Det er mye man må tenke på om man skal drive med nettverksbygging på Twitter. Det hjelper ikke bare å lage seg en bruker og tro at mange blir å følge deg. Du er nødt til å ha noe å komme med og vite hva du er interessert i å videreformidle. Du må ta del i samtaler og du må være aktiv.I starten er du nødt til å starte og følge relevante personer, bedrifter og
organisasjoner som du kan hente stoff fra, konversere med og skape relasjoner
med. Dette gjør at du får mer og bredere rekkevidde da alle følgerne til disse
brukerne blir oppmerksom på deg.
Noen har mange følgere, men følger ikke mange tilbake, mens andre har mange
følgere og følger mange. Det er forskjellig hva som er best.
Privatperson trenger ikke følge så mange, mens bedrifter eller andre som er
avhengig av å for eksempel kunne svare andre på personlig melding bør følge,
slik at ønsket til brukerne blir opprettholdt.
Det du kan skrive i en tweet er svært lite, du har kun et begrenset antall bokstaver du kan bruke. Det er derfor svært hensiktsmessig å ha en fin, kort tweet som skaper interesse og bak dette kan du legge til en link der du linker til bloggen din eller en annen side med mer informasjon hvor det er mer kvalitetsstoff om temaet.
Det er svært viktig å kommunisere med følgerne, søker etter hjelp, tips og samtale fra dem. Dette vil skaper interesse hos folk og gjør at følgerne kan bidra og bli mer engasjerte. Et lurt triks er for eksempel å spørre dem om å komme med input til hva du kan skrive i innlegget på bloggen din om for eksempel den nye mobilen til Samsung. Da vil flere som har kunnskap om dette engasjere seg og komme med relevant informasjon. Dette er en vinnende situasjon for deg og for følgerne, på grunn av at du lærer mye nytt, og brukerne føler seg hørt og føler de får bidra. Engasjement er svært viktig.
Ved beskrivelse man selv har på twitter, får man et godt førsteinntrykk om hva denne personen tvitrer om og hva de interesserer seg for. Det går oftest igjen i tweetene hva de liker og hva de står for. Ser man også på hvem de følger, vil man få et godt inntrykk av hvilke temaer og interesser brukeren brenner for. Grunnen til at man kan forutsi noe slik bare ved å se på hvem de følger, er at de fleste personene har kriterier for hvem de skal følge. De velger oftest å følge bedrifter og personer som tweeter om ting som interesserer dem. Man kan for eksempel se at flertallet som en person følger er hovedsakelig personer innen it.
På denne profilbeskrivelsen, får vi et godt inntrykk av hva slags type tweets de blir å komme med.
Når man skal følge andre ser man ofte på om personen skriver relevante tweets, om de kommer med nytt innhold, om det er kvalitet på tweetene og om det interesserer deg. En annen ting som gjør at personer flykter fra å følge deg er om du spammer eller skriver uforståelige og dårlige tweets. Mens noen ikke bryr seg om hvem de følger på grunn av at de bare ønsker mange følgere tilbake. Dette er ikke en veldig bra metode for å skaffe følgere, man bør heller få følgere ved å finne personer som er interessert i det du tweeter om som kan bidra i samtaler og ha nytte av å være følger. Dette vil skape positive tilbakemeldinger og flere like personer vil følge, og det vil skape et fint «samfunn». En annen måte å få flere følgere på er å retweete andre personers tweeter. Da kan du bare finne noe interessant som andre ha skrevet, å få dette på din «side» slik at alle du følger får se denne tweeten. Dette er en fordel for deg som retweeter og for personen du hentet tweeten fra. For den du henter fra vil navnet hans/hennes dukke opp på feeden til mange fler enn kun sine egne følgere.
Her er et eksempel på en bruker som kun er interessert i å få mange følgere. Brukeren har ikke mye å tilby, spammer feeden med dårlige tweets, og dette vil kun føre til at de miste sine følgere raskt.
Når du har fått mange følgere og ønsker å ha mer kontroll på disse, kan du opprette lister hvor du kan sortere ønskede følgere i forskjellige lister. Du vil da få mer oversikt. For eksempel kan du ha de nærmeste vennene dine i ei liste, og ei liste over alle andre personer som du følger kun på grunn av at de har gode tweets. Du kan også la listen være offentlig, slik at flere enn bare du ser listen. Da kan andre «subscribe» på denne listen. Om du da subscriber på en liste med brukere som du til vanlig ikke følger, vil du kunne se deres aktivitet på twitter. Tove Stødle som tar samme fag som meg, har laget en fin liste med personer som er opptatt av sosiale medier. Dette er et godt eksempel på en liste hvor man har gruppert en type brukere i en liste.
Twitter spiller den rollen for folk som bruker det at det er en plass å få informasjon, spre budskapet sitt, bli hørt og høre andre. Det er også en måte å skaffe seg relasjoner. Du vil kunne skaffe deg et større nettverk, noe som er svært viktig for mange folk på grunn av at det er med et stort nettverk at du kan få relasjoner som betyr noe for deg og som kan gi deg nye muligheter. For eksempel om du som bedrift har twitter, vil du sette stor pris på å ha et stort nettverk slik at du når fram til mange og kan lære av mange. For eksempel er det mange som legger ut flotte tweets med linker til blogger hvor man kan lære mye nytt innen den bransjen du er i.
Her ser du et eksempel over en som gir tips til sine følgere.
Det er mye forskjellig som deles på Twitter. Det er forskjell på hva privatpersoner deler og hva bedrifter deler. Bedrifter deler som oftest blogginnlegg, nyheter, tilbud, tips, hjelp og annet som kunden vil ønske seg. De legger svært til rette for at flere skal følge dem og ha nytte av å følge dem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar