En mann som har hatt stor suksess
med å markedsføre sine produkter på sosiale medier er Tom Dickinson. Det hele
startet med at noen i hans arbeidsteam filmet han mens han testet ut blenderen
de hadde produsert ved å putte forskjellige ting inn i den. De valgte deretter
å legge ut filmen på youtube. Etter bare noen få dager hadde filmet fått
millioner med visninger. Dette var en stor suksess og navnet på merket Blendtec,
ble svært kjent og salget av blendere skjøt i været.
De har siden da smidd mens jernet er varmt og utviklet idéen. De har lagt ut mange flere videoer hvor de har puttet ennå flere forskjellige ting oppi blenderen, som for eksempel en iphone 4, ipad, lighter, uåpnet cola boks, pluss masse mer. De har også laget hjemmeside som viser hva kunder kan blende og hva som kan være helsefarlig for kundene å blende. Dette skaper interesse og mer salg da flere ønsker å prøve blenderen.
Denne måten å markedsføre er spennende og nytenkende, og den når fram til mange flere enn de personene de hovedsakelig hadde tenkt var deres målgruppe. Disse filmene er noe som interesserer store som små, og fra oppstart til mars 2013 hadde videoene på youtube til sammen 294 098 738 visninger.
Her er noen få youtube videoer fra Blendtec
De faktorene som har gjort at Tom Dickinson har lyktes så godt med denne idéen er at han kjørte på når de først fant ut at de hadde kommet på noe bra. De har laget mange filmer som er relatert med ting i samfunnet, slik som at nye spillkonsoller er kommet ut, at det spilles super bowl, at Justin Bieber har kommet ut med plate osv. De tar disse tingene med i videoen, blender de, slik at personer som har forhold til disse tingene også ser på videoen. På denne måten har de skaffet enda flere visninger og enda større sjanser for at flere kjøper blenderen demmes. De har spredt seg ut på flere steder på nettet slik som Facebook og Twitter, og her deler de historier, anbefalinger og kommuniserer med kunden. Ved å spørre folk på facebook og twitter om tips til neste ting de skal blende, skaper de engasjement fra mange kanter.
Dette har vært en suksesshistorie hvor Tom Dickinson og hans medarbeidere har spilt kortene helt riktig når det kommer til markedsføring og hvordan få oppmerksomhet fra personer på sosiale medier.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar