søndag 30. mars 2014

Virksomheters bruk av Facebook til relasjonsbygging




Facebook er et fint sosialt verktøy som utrolig mange i verden har. Det blir brukt til å snakke med kjente og bekjente og dele litt av livet sitt med mange andre. Noen har facebook slik at de kan se hva andre holder på med om dagene, men deler lite selv. Mens andre elsker å dele livet sitt med andre og kommer med nye oppdateringer og bilder svært ofte. Selv om Facebook i hovedsak ble laget for at privatmennesker skulle kunne kommunisere sammen, har det blitt svært mange bedrifter som også skaffer en facebookside til sin bedrift. Dette er et veldig smart valg da de da får spredt sitt budskap og informasjon om sitt produkt i et nytt samfunn som er svært og velutviklet. Det er også med på å gjøre at bedriften får et bedre forhold med sine kunder.

Bedrifter på facebook kan nå frem til veldig mange mennesker enn det de kan ved å henge opp en plakat på en vegg i byen. Facebook er grensesprengende. En person i Kina kan sitte og se på en norsk bedrifts facebookside. Klarer man bare å lage en visuell fin side, komme med nye kvalitetsoppdateringer og generelt sett gjøre alt riktig på facebooksiden til bedriften, finnes det ingen grenser. Da kan man nå veldig langt og millioner av personer vil kunne bli oppmerksom på din bedrift. 



For å få de beste forutsetningene for at du skal kunne bygge et stort nettverk på facebook og få gode relasjoner med kundene, bør du ta noen forhåndsregler når du først setter opp din side.

Visuelt
Førsteinntrykket er svært viktig. Etter at timeline kom, har det gjort det enklere for bedrifter å kunne ha en fin og oversiktlig side som selger mer. De har kunnet fortelle merkets historie slik som andre vil se den. Øverst er det nå et profilbilde og et «bakgrunnsbilde». Du bør ha en logo som profilbilde, slik at alle kan kjenne igjen logoen når de kommer inn på siden din. Og som bakgrunnsbilde kan du ha noe som gjør at folk kjenner dere igjen, eller dere kan snike inn deres beste «deal» der. Det må i alle fall være visuelt oversiktlig og fint. Du kan for eksempel ha et bilde av alle ansatte slik som Norwegian har.



Videre er det også viktig å få visuelt tiltrekkende poster på veggen. Facebook selv har uttalt seg om at om du poster visuelt tiltrekkende innlegg, vil det være to ganger så engasjerende. De uttalte også at om posten har mellom 100 og 250 bokstaver vil det som oftest få 60 % mer likes enn lengre poster.

Andre ting som er fiffig med timeline er at du nå kan merke av milepæler i tidslinjen, slik at andre brukere vil få mer oversikt over historien til bedriften. Dette gjør at kunden blir mer kjent med bedriften og dette kan skape mer troverdighet og kundene stoler mer på deg. Du kan også luke ut poster som ikke er så relevante, ved å skjule disse. Også kan du fremheve poster du som vil skal være synlig. Du kan også republisere poster fra andre. Dette er alle nyttige triks du kan gjøre for at siden din skal få et mer tiltrekkende utseende for kunden. Etter timeline kom, har det rett og slett blitt mer kontroll til bedriften til å lage siden slik de ønsker.

Handling
De du som sideutvikler må gjøre er å først lage noen fine poster og poste disse, sett opp hvordan utseende skal være og bygg et fint skjelett før du starter å invitere folk til å like siden din. Ingen vil like siden om det ikke er noe der.
Du må kjenne bedriften din og hva den tilbyr, hvilke kunder den har og hvilke mål den har. Dette må du vite før du starter, slik at du kan gå mer målrettet til verks. Når du har fått en god start på siden din, inviterer du venner og bekjente til å like siden din. Etter hvert som siden begynner å få likes og mange fine innlegg, fortsetter du å utvide antall følgere. Du kan oppfordre besøkende til å like siden og få venner til å anbefale den til andre.

Andre måter for å få andre til å få opp øynene for din side, er å tagge folk du kjenner i poster, da vi alle vennene til den du tagget så innlegget. Det kan også være lurt å starte samarbeid med ander merker eller lokale organisasjoner. Dette vil skape mer oppmerksomhet rundt begge.

For å få et godt forhold til følgerne dine er det viktig at du starter samtaler, slik at det kan foregå to-veis kommunikasjon og kundene føler de blir hørt og at de har noe å si. Du som er i bedriften kan også lære svært mye av dine følgere. Dette er tross alt potensielle kunder også. Det er svært viktig at du er personlig og ekte, dette vil følgerne sette stor pris på. Om det kommer inn negative kommentarer er det viktig ikke å prate i mot, men lytt og responder på beste måte. Har du gjort en feil må du legge deg flat og unnskylde.

For at andre brukere skal ville like siden din, må du tilby noe. Gode poster, hjelp og konversasjon. Andre ting som du med fordel kan poste er nyheter, eksklusivt innhold og gode tilbud til de som følger deg på facebook. Dette gjør at brukere kan vinne på å følge deg, og det vil raskt øke antall følgere. Du kan også for eksempel oppfordre si at om følgerne dine «sjekker inn»(på facebook) i butikken din, vil de få et godt tilbud der. Dette vil øke både tilhengere på facebook og kunder i butikken.

Andre ting som er viktig å tenke på er når på dagen du skal poste og hvor ofte du skal poste. Flere sier at det som fungerer best er å poste et godt innlegg hver dag. Og at den beste tiden å gjøre det på er 21:00 og 22:00 på grunn av at det er på denne tiden at flest facebookbrukere besøker andre sider de kommer over. Det kan være svært lurt å lage en konverseringskalender, slik at du har oversikt over nå og hva du skal poste til en hver tid. Det er også viktig at du setter av tid hver dag til å svare på henvendelser på facebook.

Gode metoder for å øke antall følgere er å investere i å promotere bedriften med ad’s og sponset historier på facebook. Med ad’s kan bedriften velge hva som skal komme ut på forskjellige sine news feed. De kan også velge hvem den skal nå ut til. Dette er svært hendig da de kan tilrettelegge det for sine kunder. Sponset historie gjør at det vises på mange sine sider at en av deres venner har samhandlet med siden din. Dette er noe som allerede er kvalifisert for å vises i nyhetsoppdateringene til brukerne.

Det er også svært viktig at du andre steder på nettet, for eksempel bloggen din, legger til en like-knapp som leserne kan trykke på og dermed like siden din på facebook. Dette gjør at du får samlet inn flere personer fra forskjellige steder. Du kan også ha denne like-knappen i mailene og nyhetsbrevene du sender ut.


Om du følges alle tipsene er du raskere på vei med relasjonsbyggingen din, og du vil ha bedre forutsetninger for at du lykkes på facebook. Du vil nå kundene på en annen måte, da de får et mer personlig forhold med deg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar